K-Rauta Vöyri yleiset tilaus- ja toimitusehdot sekä peruuttamislomake

SISÄLLYS:

  1. Yleistä
  2. Verkkokaupan ”k-rautapro.fi” ylläpitäjän tiedot
  3. Myyjänä olevan K-Raudan tiedot ja asiakaspalvelu
  4. Asiakkaat, henkilötiedot ja niiden käyttö
  5. Ostaminen ja tilaaminen
  6. Tuotteet ja hinnat
  7. Omistuksenpidätys
  8. Toimitus
  9. Maksaminen
  10. Peruuttamisoikeus ja suoritusten palauttaminen
  11. Virhevastuu ja takuu
  12. Vastuunrajoitus
  13. Ylivoimainen este
  14. Sopimuksen purkaminen
  15. Sovellettava laki
  16. Erimielisyyksien ratkaiseminen

Peruuttamislomakkeen löydät täältä.

1. Yleistä

Näitä ehtoja sovelletaan K-Rauta Vöyri / Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy:n (”K-Rauta”) ja sen kuluttaja- ja yritysasiakkaiden (”Asiakas”) välillä, kun Asiakas tilaa tai ostaa tuotteita ja/tai palveluja kyseiseltä K-Raudalta toimipisteessä, verkkokaupan ”k-rautapro.fi” kauppakohtaisilta sivuilta (”Verkkokauppa”) tai koti- tai etämyynnin kautta. Näitä ehtoja ei kuitenkaan sovelleta asennustyötä koskevaan tilaukseen, mikäli Asiakas on solminut K-Raudan kanssa asennustyötä koskevan erillisen asennuspalvelusopimuksen.

Mikäli Asiakas on solminut K-Raudan kanssa asiakassopimuksen, näitä ehtoja sovelletaan täydentävästi kaikkiin Asiakkaan ja K-Raudan välisiin tilauksiin ja ostoihin, ellei yksittäisen tilauksen tai oston yhteydessä ole kirjallisesti muuta sovittu Asiakkaan ja K-Raudan välillä. Mikäli näiden ehtojen ja asiakassopimuksen ehtojen välillä on ristiriitaa, asiakassopimuksen ehdot saavat etusijan.

Ostamalla tai tilaamalla tuotteita ja/tai palveluja K-Raudalta Asiakas hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja.

Näiden ehtojen mukaan tehtyyn tilaukseen tai ostoon perustuva sopimus syntyy K-Raudan ja Asiakkaan välille. Kesko Oyj ei ole näiden ehtojen nojalla tehdyn sopimuksen osapuoli. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan tilausvahvistuksessa ja/tai Asiakkaalle annetussa kuitissa.

K-Raudalla on oikeus päivittää näitä ehtoja, jolloin päivitettyjä ehtoja sovelletaan niiden voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin ja ostoihin. Kulloinkin voimassaolevat ehdot ovat saatavilla osoitteesta https://www.k-rauta.fi/myymalat/voyri. Verkkokaupan kautta tehtyihin tilauksiin sovelletaan lisäksi Verkkokaupan käyttöehtoja. Mikäli näiden ehtojen ja Verkkokaupan käyttöehtojen välillä on ristiriitaa, Verkkokaupan käyttöehdot saavat etusijan.

2. Verkkokaupan ”k-rautapro.fi” ylläpitäjän tiedot

Toiminimi: Kesko Oyj

Y-tunnus: 0109862-8

Kesko Oyj ei käsittele näiden ehtojen perusteella tehtyjä tilauksia ja ostoja koskevia yhteydenottoja, vaan ne on toimitettava suoraan alla kohdassa 3 mainitulle K-Raudalle.

3. Myyjänä olevan K-Raudan tiedot ja asiakaspalvelu

Toiminimi: K-Rauta Vöyri / Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy

Y-tunnus: 0494282-0

Puhelinnumero: 06-3843 400

Sähköpostiosoite: [email protected]

Kaikki näiden ehtojen perusteella tehtyjä tilauksia ja ostoja koskevat yhteydenotot on toimitettava suoraan yllä mainitulle K-Raudalle.

4. Asiakkaat, henkilötiedot ja niiden käyttö

Asiakkaat ovat joko kuluttajia tai yritysasiakkaita. Muut kuin kuluttajat ovat yritysasiakkaita, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka tilaavat tai ostavat tuotteita käytettäväksi elinkeinotoiminnassa. Yritysasiakasta edustava henkilö vastaa suhteessa K-Rautaan siitä, että hänellä on kelpoisuus edustaa yritysasiakasta. Yritysasiakkaisiin ja kuluttaja-asiakkaisiin sovelletaan tiettyjä ehtoja poikkeavasti. Yritysasiakkailla ei esimerkiksi ole lakisääteistä sopimuksen peruutusoikeutta.

Tilauksen tai oston tekeminen voi edellyttää asiakas- ja yhteystietojen antamista K-Raudalle tai niiden täyttämistä Verkkokaupassa. Asiakas vastaa K-Raudalle antamiensa tai Verkkokaupassa täyttämiensä tietojen oikeellisuudesta.

Verkkokaupassa asioivan henkilön tulee olla täysi-ikäinen ja täysivaltainen.

Asiakasta koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan K-Raudan toimesta asiakasrekisteriin. Henkilötietojen käyttöä koskeva tietosuojaseloste on nähtävissä täällä. Lisäksi tietoja luovutetaan Kesko Oyj:lle, joka käsittelee tietoja K-Rauta-konseptin omistajana itsenäisenä rekisterinpitäjänä sen kaupalle ja asiakkaille tarjoamien palveluiden yhteydessä. Kesko Oyj:n tietosuojaselosteet löydät Keskon tietosuojaportaalista https://tietosuoja.kesko.fi/.

5. Ostaminen ja tilaaminen

Asiakas voi ostaa tai tilata tuotteita seuraavilla tavoilla:

Verkkokauppa: Asiakas valitsee tuotteet Verkkokaupasta, lisää ne ostoskoriin ja tekee tilauksen seuraamalla annettuja ohjeita.

Toimipisteestä: Asiakas voi ostaa tai tilata tuotteita asioimalla K-Raudan toimipisteessä.

Etämyynti (puhelin/sähköposti): Asiakas voi tehdä tilauksen myös asioimalla puhelimitse tai sähköpostitse K-Raudan edustajan kanssa.

K-Raudan Asiakkaalle tekemät tarjoukset ovat voimassa tarjouksissa mainitun ajan välimyyntivarauksin. Välimyyntivarauksella tarkoitetaan sitä, että K-Rauta ei voi taata esimerkiksi tilaustuotteen saatavuutta tavarantoimittajalta, jolloin K-Raudan tarjous tulee sitovaksi vasta, kun K-Rauta on vahvistanut tuotteen saatavuuden Asiakkaalle.

Tarjouspohjaisessa kaupassa sopimus syntyy, kun Asiakas on ilmoittanut hyväksyvänsä K-Raudan tarjouksen ja K-Rauta on vahvistanut tuotteen saatavuuden Asiakkaalle. Muussa kuin tarjouspohjaisessa kaupassa sopimus syntyy, kun K-Rauta on vahvistanut tilauksen tai toimittanut tuotteen, tai Asiakas on maksanut tuotteen K-Raudan toimipisteen kassalla.

K-Raudalla on oikeus keskeyttää sopimuksen suorittaminen, mikäli Asiakkaan toiminta tai hänen taloudelliset olonsa osoittautuvat sopimuksenteon jälkeen sellaisiksi, että on painavia syitä olettaa hänen sopimusvelvoitteidensa jäävän olennaisilta osin täyttämättä (esimerkiksi epäilty tilaaja- ja yhteystietojen tai maksuvälineiden väärinkäyttö).

6. Tuotteet ja hinnat

Verkkokaupan kautta tehtävissä tilauksissa kunkin tuotteen tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä.

K-Rauta ei ole vastuussa myytävien tuotteiden valmistajien omilla internetsivuillaan esittämistä tiedoista.

Tuotteet täyttävät toimitusajankohtana voimassa olevien lakien ja määräysten vaatimukset. K-Rauta ei vastaa tilatun tai ostetun tuotteen tai palvelun soveltuvuudesta Asiakkaalle. Sahatavaran kaupassa noudatetaan myös valmistajan tai toimittajan toimitusehtoja, mukaan lukien mahdolliset määrälliset poikkeamat. Mikäli toimitettu määrä ylittää sopimuksessa mainitun määrän, mutta on valmistajan tai toimittajan ehtojen mukaisen vaihteluvälin sisällä (esimerkiksi +5 %), Asiakas on velvollinen maksamaan K-Raudalle koko toimitetun määrän mukaisesti toteutuneen hinnan.

Tuotteiden hinnat voivat poiketa Kesko Oyj:n, muiden K-Rauta-kauppojen ja eri myyntikanavien välillä. Hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Sovellettava arvonlisäverokanta määräytyy sen mukaan, milloin tavara on toimitettu eli luovutettu Asiakkaan haltuun, tai milloin ennakkomaksu tavarasta on maksettu K-Raudalle. Tilauksen hintaan lisätään toimitusmaksu Asiakkaan valitseman toimitustavan mukaisesti. K-Raudalla on oikeus tarkistaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, mikäli lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, jota K-Raudan ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä, taikka sopimuksen mukaiseen hintaan vaikuttava verojen, tullien tai muiden julkisten maksujen muutos, vaikuttavat suoraan sopimuksen kohteena olevien tuotteiden hintaan tai niiden toimittamiseen liittyviin kustannuksiin.

Kuluttajansuojalain ja kauppalain säännösten ohella K-Raudalla on oikeus peruuttaa tilaus, jos tuotteen hinta on ollut virheellinen ja virhe on ollut niin selvä, että Asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto.

7. Omistuksenpidätys

K-Rauta pidättää omistusoikeuden toimitettuihin tuotteisiin, kunnes Asiakas on maksanut koko kauppahinnan sekä mahdolliset viivästyskorot ja muut erääntyneet maksut täysimääräisesti. Ennen omistusoikeuden siirtymistä Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa, jälleenmyydä, pantata tai muuten määrätä tuotteista ilman K-Raudan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.

8. Toimitus

K-Rauta toimittaa tuotteet ja palvelut sovittujen toimitusehtojen ja niitä koskevien hintojen mukaisesti. Tuotteita voidaan toimittaa osatoimituksina, mikäli kaikkia tuotteita ei ole heti saatavilla.

Verkkokaupan kautta tilattujen tuotteiden ja palveluiden kulloinkin saatavilla olevat toimitusvaihtoehdot ja niiden hinnat ilmoitetaan verkkokauppatilauksen yhteydessä.

K-Rauta ilmoittaa Asiakkaalle tilauksen arvioidun toimitusajan. Mikäli tilauksen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Asiakkaaseen otetaan yhteyttä K-Raudan tai kuljetuskumppanin toimesta.

Asiakkaan tulee huolehtia, että sovitulle toimitusajankohdalle on järjestetty asianmukainen toimituksen vastaanotto. Jos tuotteen noutaa tai vastaanottaa joku muu kuin tuotteen tilannut Asiakas, Asiakkaan on ilmoitettava vastaanottajan tiedot etukäteen K-Raudalle. Asiakkaan tulee välittömästi tuotteet vastaanotettuaan tarkastaa, että tuotteet vastaavat Asiakkaan tilausta eikä tuotteissa ole näkyvissä mahdollisia ulkoisia kuljetusvaurioita. Asiakkaan on ilmoitettava mahdolliset tuotepuutteet ja kuljetusvauriot K-Raudalle viipymättä tuotteiden vastaanottamisesta. Mikäli tuotteet vastaanottaa Asiakkaan puolesta toinen henkilö (esimerkiksi urakoitsija), Asiakas vastaa siitä, että kyseinen henkilö suorittaa tuotteiden tarkastamisen tämän kohdan mukaisesti ennen niiden asentamista tai liittämistä muihin esineisiin.

Asiakas voi valita, että hän noutaa tilatut tuotteet K-Raudan toimipisteestä, kun ne ovat valmiina. Tuotteiden noutamisella oikeaan aikaan on K-Raudalle erityinen merkitys. Tilatut tuotteet on noudettava toimipisteestä 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on saanut ilmoituksen tilauksen olevan valmis noudettavaksi. Mikäli Asiakas ei nouda tuotetta 14 päivän kuluessa, K-Raudalla on oikeus veloittaa Asiakkaalta säilytysmaksua, jonka määrä on 10€ per alkava vuorokausi. Mikäli Asiakas ei nouda tuotetta 30 päivän kuluessa, K-Raudalla on oikeus purkaa noutamatonta tuotetta koskeva sopimus olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella ja pidättää Asiakkaan mahdollisesti maksamasta ennakkomaksusta tapauskohtaiset seikat huomioiden 20 prosenttia korvauksena.

9. Maksaminen

Asiakas on velvollinen maksamaan kauppahinnan sovittujen maksuehtojen mukaisesti. Yleisimpiä maksutapoja ovat käteinen, yleisimmät maksukortit, suomalaisten verkkopankkien kautta tehtävä tilisiirto, K-Raudan lähettämä lasku ja remppatilirahoitus (K-Raudan rahoituskumppanin tarjoamana).

10. Peruuttamisoikeus ja suoritusten palauttaminen

Kuluttajan lakisääteinen peruuttamisoikeus

Jos Asiakas on kuluttaja-asiakas ja näihin ehtoihin perustuva sopimus on tehty Verkkokaupassa tai etä- tai kotimyynnissä (esim. puhelimitse tai sähköpostilla), Asiakkaalla on lakisääteinen oikeus peruuttaa tehty sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Tavaran osalta peruuttamisen määräaika alkaa tavaran vastaanottamisesta ja päättyy 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on vastaanottanut tavaran. Palvelun osalta peruuttamisen määräaikaa alkaa heti sopimuksen tekemisestä ja päättyy 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on tehty.

Koti- ja etämyyntiä koskevat termit ja soveltamisala on määritelty tarkemmin kulloinkin voimassa olevassa kuluttajansuojalainsäädännössä. K-Raudan toimipisteessä tehtyihin tilauksiin ja ostoihin ei sovelleta lakisääteistä peruuttamisoikeutta.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että ilmoitus peruuttamisoikeuden käytöstä lähetetään kirjallisesti ja yksiselitteisellä tavalla K-Raudalle ennen peruuttamisajan päättymistä. Ilmoitus on toimitettava ensisijaisesti seuraavaan sähköpostiosoitteeseen: [email protected]. Asiakas voi käyttää sopimuksen peruuttamiseen myös näiden ehtojen lopussa olevaa peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Asiakkaan on palautettava peruuttamansa tilauksen tuotteet viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Jos tuotteet on noudettu K-Raudan toimipisteestä, tuotteet on palautettava samaan toimipisteeseen, josta tuotteet on noudettu, ellei K-Raudan ja Asiakkaan välillä ole kirjallisesti muuta sovittu. Muiden toimitustapojen osalta tuotteet on palautettava tilauksen mukana toimitetun ohjeen mukaisesti. Mahdollisuuksien mukaan Asiakkaan on käytettävä palautuksessa alkuperäistä pakkausmateriaalia.

Asiakkaalla on velvollisuus pitää vastaanottamansa tuote olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tuotteen. Mikäli palautettu tuote on otettu käyttöön tai sitä on käsitelty Asiakkaan huolenpitovelvollisuuden vastaisesti (esimerkiksi tuotteelle on aiheutettu vahinkoa), Asiakkaalta voidaan periä tuotteen arvon alenema, joka voi tapauksesta riippuen olla jopa tuotteen koko ostohinta. Tuotetta ei katsota otetuksi käyttöön, jos Asiakas on käsitellyt tuotetta vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi. Palautetun tuotteen on oltava myyntikelpoinen ja pakattu alkuperäiseen, ehjään pakkaukseensa. Palautuksen tulee sisältää kaikki tuotteen osat ja ohjekirjat.

Sopimuksen peruuttamisoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä tuotteilla ei ole peruutusoikeutta.

Yritysasiakkaalla ei ole lakisääteistä peruuttamisoikeutta.

Lakisääteistä peruuttamisoikeuden lisäksi K-Rauta ja Asiakas voivat erikseen sopia tuotteiden palautusoikeudesta.

Suoritusten palauttaminen

Sopimuksen peruuttamisen jälkeen K-Rauta palauttaa Asiakkaalle lähtökohtaisesti tilauksen kauppahinnan sekä toimituskulut edullisimman vakiotoimitustavan mukaisesti. Palautettavasta suorituksesta voidaan vähentää tapauskohtaisesti myös seuraavat erät: (i) mahdollisesta rahoituksesta aiheutuneet kustannukset (muun muassa kertynyt korko ja peruuttamisaikaa vastaava suhteellinen osuus avausmaksusta) ja (ii) yllä mainittu tuotteen arvonalenema.

Suoritus palautetaan sillä maksuvälineellä, jota on käytetty alkuperäisessä liiketoimessa. Mikäli Asiakas on maksanut tuotteet käteisellä eikä maksun palauttaminen käteisellä ole kohtuullisin toimenpitein K-Raudalle mahdollista, K-Raudalla on oikeus palauttaa suoritus tilisiirtona Asiakkaalle. K-Raudalla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes palautetut tuotteet on saatu takaisin tai kunnes Asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin K-Raudalle.

Jos palvelun (esimerkiksi asennus- tai kuljetuspalvelun) suorittaminen on Asiakkaan pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä, Asiakkaan on peruuttamistapauksessa maksettava peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä sopimuksen täyttämiseksi tehdystä suorituksesta K-Raudalle kohtuullinen korvaus. Mikäli palvelun suorittaminen on Asiakkaan pyynnöstä aloitettu ja Asiakas on hyväksynyt peruuttamisoikeutensa menettämisen, Asiakkaalla ei ole oikeutta peruuttaa sopimukseen perustuvaa palvelua.

Asiakas vastaa tuotteiden palautuskustannuksista.

11. Virhevastuu ja takuu

K-Raudalla on lakisääteinen virhevastuu näiden ehtojen perusteella tilatusta tuotteesta ja palvelusta kulloinkin voimassa olevan soveltuvan lainsäädännön mukaisesti.

Myydyllä tuotteella tai palvelulla voi olla sen valmistajan/palvelutarjoajan ehtojen mukainen takuu ja takuuaika.

Virhetilanteessa asiakkaan tulee olla ensisijaisesti yhteydessä kohdassa 3 mainittuun K-Raudan asiakaspalveluun. Virheestä on ilmoitettava K-Raudalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun Asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuitenkin kuluttaja-asiakas voi toimittaa virheilmoituksen aina kahden kuukauden kuluessa siitä, kun Asiakas havaitsi virheen.

12. Vastuunrajoitus

K-Rauta ei vastaa Asiakkaalle aiheutuneista välillisistä tai muista epäsuorista vahingoista.

Yritysasiakkaiden osalta tuotteen valmistajan myöntämä takuu rajoittaa K-Raudan virhevastuuta ja takuuta, eikä K-Rauta vastaa sellaisista virheistä, jotka eivät ole valmistajan myöntämän takuun piirissä. Yritysasiakkaiden osalta K-Raudan vastuu on rajoitettu kaikissa tapauksissa reklamoidun tuotteen arvoon.

Yritysasiakkaalle ilmoitettavat toimitusajat ovat toimitusaika-arvioita, eikä K-Rauta vastaa mistään välillisistä vahingoista tai kuluista, jotka aiheutuvat mahdollisesta toimitusaika-arvion ylittymisestä.

Näillä ehdoilla ei rajoiteta K-Raudan vastuuta tuotevastuulain mukaisista vahingoista, tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään sellaista vastuuta, jota ei soveltuvan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön nojalla voida sulkea pois eikä rajoittaa.

13. Ylivoimainen este

K-Rauta ei vastaa sopimusvelvoitteen täyttämättä jäämisestä tai viivästymisestä, jos se johtuu ylivoimaisesta esteestä (force majeure: esim.: luonnonkatastrofit, sota, aseelliset selkkaukset, työtaistelut, pandemiat, epidemiat, viranomaismääritykset kuten esim. vientikiellot). Ylivoimainen este on käsillä, mikäli sopimusvelvoitteen täyttämisen estyminen johtuu seikoista, joiden on katsottava aiheutuneen K-Raudan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta syystä, jota tämän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksen tekohetkellä ja jonka ilmentymistä ja seuraamuksia tämä ei ole kohtuudella voinut estää.

14. Sopimuksen purkaminen

Sen lisäksi mitä näissä ehdoissa on muutoin sovittu, K-Raudalla ja Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus soveltuvassa lainsäädännössä sopimuksen purkamiselle asetettujen edellytysten täyttyessä.

15. Sovellettava laki

Näiden ehtojen perusteella tehtyyn tilaukseen tai ostoon sovelletaan Suomen lakia lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia sääntöjä.

16. Erimielisyyksien ratkaiseminen

Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan näihin ehtoihin perustuvat erimielisyydet ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin, ellei jompikumpi osapuoli pidä neuvotteluita ilmeisen tarpeettomina. Mikäli Asiakas on yritysasiakas, kaikki näihin ehtoihin ja niiden perusteella tehtyihin tilauksiin tai ostoihin liittyvät riidat käsitellään K-Raudan kotipaikan käräjäoikeudessa. Kuluttajan asemassa oleva Asiakas voi viedä erimielisyyden ratkaistavaksi myös kotipaikkansa käräjäoikeuteen.

Kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Peruuttamislomake

Täyttäkää ja palauttakaa tämä lomake vain siinä tapauksessa, että haluatte peruuttaa sopimuksen.

Vastaanottaja:

Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy / K-Rauta Vöyri

Larvintie 53, 66600 Vöyri

[email protected]

Ilmoitan/Ilmoitamme, että haluan/haluamme peruuttaa tekemäni/tekemämme sopimuksen, joka koskee seuraavien tavaroiden toimittamista / seuraavan palvelun suorittamista:

Tilauspäivä:

Vastaanottopäivä:

Kuluttajan nimi / Kuluttajien nimet:

Kuluttajan osoite / Kuluttajien osoitteet:

Päiväys ja allekirjoitus:


K-Rauta Vörås allmänna beställnings- och leveransvillkor samt ångerblankett

Innehåll

  1. Allmänt
  2. Uppgifter om operatören av Webbutiken ”k-rautapro.fi”
  3. Uppgifter om den K-Rauta som är försäljare och om dess kundtjänst
  4. Kunder, personuppgifter och användning av dem
  5. Köp och beställning
  6. Produkter och priser
  7. Äganderättsförbehåll
  8. Leverans
  9. Betalning
  10. Ångerrätt och återställande av prestationer
  11. Ansvar för fel och garanti
  12. Ansvarsbegränsning
  13. Force majeure
  14. Hävning av avtal
  15. Tillämplig lag
  16. Avgörande av meningsskiljaktigheter

Du hittar ångerblankett här.

1. Allmänt

Dessa villkor tillämpas mellan Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy / K-Rauta Vörå (”K-Rauta”) och dess privat- och företagskunder (”Kunden”) när Kunden beställer eller köper produkter och/eller tjänster från ifrågavarande K-Rauta på verksamhetsstället, på de butiksspecifika sidorna i webbutiken ”k-rautapro.fi” (”Webbutiken”) eller genom hem- eller distansförsäljning. Dessa villkor tillämpas dock inte på beställning av installationsarbete, om Kunden har ingått ett separat avtal om installationstjänst med K-Rauta.

Om Kunden har ingått ett kundavtal med K-Rauta tillämpas dessa villkor komplementärt på alla beställningar och köp mellan Kunden och K-Rauta, om inget annat avtalats skriftligen mellan Kunden och K-Rauta i samband med en enskild beställning eller ett enskilt köp. I händelse av motstridigheter mellan dessa villkor och villkoren i kundavtalet har villkoren i kundavtalet företräde.

Genom att köpa eller beställa produkter och/eller tjänster från K-Rauta godkänner Kunden dessa villkor och förbinder sig att iaktta dem.

Ett avtal som grundar sig på en beställning eller ett köp som gjorts enligt dessa villkor ingås mellan K-Rauta och Kunden. Kesko Abp är inte part i det avtal som ingåtts med stöd av dessa villkor. Avtalsparterna anges i beställningsbekräftelsen och/eller på det kvitto som Kunden har fått.

K-Rauta har rätt att uppdatera dessa villkor, varvid de uppdaterade villkoren tillämpas på beställningar och köp som görs efter att villkoren trätt i kraft. De gällande villkoren finns tillgängliga på https://www.k-rauta.fi/myymalat/voyri. På beställningar som görs via webbutiken tillämpas dessutom Användarvillkoren för webbutiken. I händelse av motstridigheter mellan dessa villkor och Användarvillkoren för webbutiken har Användarvillkoren för webbutiken företräde.

2. Uppgifter om operatören av Webbutiken ”k-rautapro.fi”

Firmanamn: Kesko Abp

FO-nummer: 0109862-8

Kesko Abp behandlar inte kontakter som gäller beställningar och köp gjorda på basis av dessa villkor, utan de ska skickas direkt till den K-Rauta som anges i punkt 3 nedan.

3. Uppgifter om den K-Rauta som är försäljare och om dess kundtjänst

Firmanamn: Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy / K-Rauta Vörå

FO-nummer: 0494282-0

Telefonnummer: 06-3843 400

E-postadress: [email protected]

Alla kontakter som gäller beställningar och köp gjorda på basis av dessa villkor ska skickas direkt till den K-Rauta som anges ovan.

4. Kunder, personuppgifter och användning av dem

Kunderna är antingen konsumenter eller företagskunder. Andra än konsumenter är företagskunder, inklusive fysiska personer som beställer eller köper produkter för användning i näringsverksamhet. Den person som företräder en företagskund ansvarar gentemot K-Rauta för att hen är behörig att företräda företagskunden. Vissa villkor tillämpas på olika sätt på företagskunder och privatkunder. Till exempel har företagskunder inte någon lagstadgad rätt att frånträda ett avtal.

För att göra en beställning eller ett köp kan det krävas att kund- och kontaktuppgifter lämnas till K-Rauta eller att de anges i Webbutiken. Kunden ansvarar för att de uppgifter som hen lämnar till K-Rauta eller som hen anger i Webbutiken är riktiga.

En person som handlar i Webbutiken ska ha fyllt 18 år och vara myndig.

Personuppgifter om Kunden samlas in och sparas av K-Rauta i ett kundregister. En dataskyddsbeskrivning gällande behandling av personuppgifter finns på här. Därtill överlämnas uppgifter till Kesko Abp, som behandlar uppgifterna som självständig personuppgiftsansvarig som ägare av K-Rauta-konceptet och i samband med tjänsterna Kesko Abp erbjuder butiken och kunderna. Kesko Abp:s dataskyddsbeskrivningar finns i Keskos dataskyddsportal på https://tietosuoja.kesko.fi/.

5. Köp och beställning

Kunden kan köpa eller beställa produkter på följande sätt:

Webbutik: Kunden väljer produkter i Webbutiken, lägger dem i varukorgen och gör en beställning genom att följa instruktionerna.

På verksamhetsställe: Kunden kan köpa eller beställa produkter genom att besöka K-Rautas verksamhetsställe.

Distansförsäljning (telefon/e-post): Kunden kan också göra en beställning per telefon eller via e-post med en representant för K-Rauta.

De offerter som K-Rauta ger Kunden gäller under den tid som anges i offerterna, med reservation för mellanförsäljning. Med reservation för mellanförsäljning avses att K-Rauta inte kan garantera att till exempel en beställningsprodukt är tillgänglig hos varuleverantören, varvid K-Rautas offert blir bindande först efter att K-Rauta har bekräftat produktens tillgänglighet för Kunden.

Vid offertbaserad handel ingås ett avtal när Kunden har meddelat att hen godkänner K-Rautas offert och K-Rauta har bekräftat produktens tillgänglighet för Kunden. I annan än offertbaserad handel ingås ett avtal när K-Rauta har bekräftat beställningen eller levererat produkten eller när Kunden har betalat produkten i kassan på K-Rautas verksamhetsställe.

K-Rauta har rätt att avbryta fullgörandet av avtalet om Kundens verksamhet eller ekonomiska omständigheter efter avtalets ingående visar sig vara sådana att det finns vägande skäl att anta att Kunden i väsentlig mån inte kommer att fullgöra sina avtalsförpliktelser (till exempel misstanke om missbruk av beställar- och kontaktuppgifter eller betalningsmedel).

6. Produkter och priser

Vid beställning via Webbutiken anges uppgifter, egenskaper, tillgänglighet, pris, leveranssätt och leveranskostnader för varje produkt vid val och köp av en produkt. K-Rauta ansvarar inte för de uppgifter om produkterna som säljs som tillverkarna tillhandahåller på sina webbplatser.

Produkterna uppfyller kraven i de lagar och bestämmelser som gäller vid leveranstidpunkten. K-Rauta ansvarar inte för huruvida en produkt eller tjänst som beställts eller köpts är lämplig för Kunden.

Vid handel med sågat virke iakttas även tillverkarens eller leverantörens leveransvillkor, inklusive eventuella kvantitetsavvikelser. Om den levererade mängden överstiger den mängd som anges i avtalet, men ligger inom det intervall som anges i tillverkarens eller leverantörens villkor (till exempel +5 %), är Kunden skyldig att betala K-Rauta det realiserade priset för hela den levererade mängden.

Produktpriserna kan variera mellan Kesko Abp, andra K-Rauta-butiker och olika försäljningskanaler. Priserna inkluderar gällande mervärdesskatt. Den tillämpliga mervärdesskattesatsen fastställs utifrån när varorna har levererats, dvs. överlämnats till Kunden, eller när förskottsbetalningen för varorna har betalats till K-Rauta. En leveransavgift tillkommer på priset för beställningen, enligt det leveranssätt som Kunden väljer.

K-Rauta har rätt att justera priserna efter att avtalet ingåtts om en ändring av lagstiftningen eller ett myndighetsbeslut som K-Rauta inte rimligen kan förväntas ha tagit hänsyn till när avtalet ingicks, eller en ändring av skatter, tullar eller andra offentliga avgifter som påverkar priset enligt avtalet, direkt påverkar priset på de produkter som är föremål för avtalet eller de kostnader som hänför sig till leveransen av dem.

Vid sidan av bestämmelserna i konsumentskyddslagen och köplagen har K-Rauta rätt att häva en beställning om priset på en produkt har varit felaktigt och felet har varit så tydligt att Kunden borde ha förstått att uppgiften var felaktig.

7. Äganderättsförbehåll

K-Rauta förbehåller sig äganderätten till de levererade produkterna tills Kunden har betalat hela köpesumman och eventuell dröjsmålsränta och andra förfallna betalningar till fullt belopp. Fram till dess att äganderätten har överförts har Kunden inte rätt att överlåta, sälja vidare, pantsätta eller på annat sätt förfoga över produkterna utan föregående skriftligt samtycke från K-Rauta.

8. Leverans

K-Rauta levererar produkter och tjänster enligt de avtalade leveransvillkoren och priserna gällande dem. Produkter kan levereras i delleveranser om inte alla produkter är tillgängliga omedelbart.

De leveransalternativ som finns tillgängliga för produkter och tjänster som beställs via Webbutiken och deras priser anges i samband med beställning i Webbutiken.

K-Rauta meddelar Kunden den beräknade leveranstiden för beställningen. I händelse av leveranssvårigheter vid beställning kontaktas Kunden av K-Rauta eller transportpartnern.

Kunden ska se till att en ändamålsenlig mottagning av leveransen ordnas för den överenskomna leveranstidpunkten. Om produkten hämtas eller tas emot av någon annan än den Kund som beställt produkten, ska Kunden i förväg meddela K-Rauta mottagarens uppgifter.

Kunden ska omedelbart efter att ha tagit emot produkterna kontrollera att produkterna överensstämmer med Kundens beställning och att det inte finns några synliga yttre transportskador. Kunden ska meddela K-Rauta om eventuella produktfel och transportskador utan dröjsmål efter mottagandet av produkterna. Om produkterna tas emot av annan person (till exempel en entreprenör) för Kundens räkning, ansvarar Kunden för att denna person utför en kontroll av produkterna enligt denna punkt innan de installeras eller ansluts till andra föremål.

Kunden kan välja att hämta de beställda produkterna på K-Rautas verksamhetsställe när de är klara. Att produkterna hämtas vid rätt tidpunkt är av särskild betydelse för K-Rauta. De beställda produkterna ska hämtas på verksamhetsstället inom 14 dagar från det att Kunden har meddelats att beställningen är klar för avhämtning. Om Kunden inte hämtar ut en produkt inom 14 dagar har K-Rauta rätt att debitera Kunden en förvaringsavgift på 10€ per påbörjat dygn. Om Kunden inte hämtar ut en produkt inom 30 dagar, har K-Rauta rätt att häva avtalet gällande den outhämtade produkten på grund av väsentligt avtalsbrott och att, med beaktande av omständigheterna i fallet, av en eventuell förskottsbetalning som Kunden har gjort hålla inne 20 procent som ersättning.

9. Betalning

Kunden är skyldig att betala köpesumman enligt de avtalade betalningsvillkoren. De vanligaste betalningssätten är kontanter, de vanligaste betalkorten, girering via finska nätbanker, faktura som skickas av K-Rauta och renoveringskontofinansiering (som tillhandahålls av K-Rautas finansieringspartner).

10. Ångerrätt och återställande av prestationer

Konsumentens lagstadgade ångerrätt

Om Kunden är en privatkund och avtalet som grundar sig på dessa villkor har ingåtts i Webbutiken eller genom distans- eller hemförsäljning (t.ex. per telefon eller e-post), har Kunden lagstadgad rätt att frånträda det ingångna avtalet inom 14 dagar utan att ange någon orsak. När det gäller varor börjar ångerfristen löpa från den dag då varorna tagits emot och upphör inom 14 dagar efter att Kunden tagit emot varan. När det gäller tjänster börjar ångerfristen löpa omedelbart efter det att avtalet ingåtts och löper ut inom 14 dagar efter det att avtalet ingåtts.

Termerna och tillämpningsområdet gällande hem- och distansförsäljning fastställs närmare i den gällande konsumentskyddslagstiftningen. Den lagstadgade ångerrätten tillämpas inte på beställningar och köp som görs på K-Rautas verksamhetsställen.

För att iaktta ångerfristen är det tillräckligt att skicka ett meddelande om utövandet av ångerrätten skriftligen och på ett entydigt sätt till K-Rauta innan ångerfristen löper ut. Meddelandet ska i första hand skickas till följande e-postadress: [email protected] För att frånträda ett avtal kan Kunden kan också använda sig av ångerblanketten som finns i slutet av dessa villkor, men det är inte obligatoriskt att använda den.

Kunden ska returnera produkterna i den avbeställda beställningen utan dröjsmål och senast 14 dagar efter meddelandet om frånträde.

Om produkterna har hämtats på ett av K-Rautas verksamhetsställen, ska produkterna returneras till samma verksamhetsställe där de hämtades, om inte annat har avtalats skriftligen mellan K-Rauta och Kunden. När det gäller andra leveranssätt ska produkterna returneras enligt de anvisningar som följer med beställningen. Kunden ska om möjligt använda det ursprungliga förpackningsmaterialet vid returen.

Kunden är skyldig att hålla varan i väsentligen oförändrat och oförminskat skick till dess att hen har beslutat behålla varan. Om den returnerade produkten har tagits i bruk eller hanterats i strid med Kundens vårdplikt (till exempel om produkten har skadats), kan Kunden debiteras för produktens värdeminskning, som beroende på fallet kan uppgå till produktens hela inköpspris. Produkten anses inte ha tagits i bruk, om Kunden har hanterat den uteslutande på ett sätt som behövs för att fastställa dess art, egenskaper och funktion. Den returnerade produkten ska vara säljbar och förpackad i sin ursprungliga, intakta förpackning. Returen ska inkludera produktens alla delar och bruksanvisningar.

Rätten att frånträda ett avtal begränsas av bestämmelserna i 6 kap. 16 § i konsumentskyddslagen. Produkter som tillverkats, modifierats eller på annat sätt anpassats efter kundens beställning omfattas inte av ångerrätt.

Företagskunder har ingen lagstadgad ångerrätt.

Utöver den lagstadgade ångerrätten kan K-Rauta och Kunden separat avtala om rätt att returnera produkter.

Återställande av prestationer

Efter frånträdet av avtalet återbetalar K-Rauta i regel köpesumman för beställningen och leveranskostnaderna till Kunden enligt det förmånligaste standardleveranssättet. Från den prestation som återställs kan också, från fall till fall, följande dras av: (i) kostnaderna för eventuell finansiering (inklusive den upplupna räntan och den proportionella andel av uppläggningsavgiften som motsvarar ångerfristen) och (ii) ovan nämnda produkts värdeminskning.

Prestationen återbetalas med det betalningsmedel som användes i den ursprungliga transaktionen. Om Kunden har betalat produkterna kontant och det inte är möjligt för K-Rauta att med rimliga medel göra återbetalningen i kontanter, har K-Rauta rätt att göra betalningen genom en girering till Kunden. K-Rauta har rätt att hålla inne med återbetalningen tills K-Rauta har fått tillbaka de returnerade produkterna eller tills Kunden har visat att hen har återsänt produkterna till K-Rauta.

Om en tjänst (till exempel installations- eller transporttjänst) har börjat utföras på Kundens begäran innan ångerfristen har löpt ut, ska Kunden vid frånträde betala K-Rauta en skälig ersättning för den prestation som för att fullgöra avtalet har utförts innan meddelandet om frånträde lämnades. Om en tjänst har börjat utföras på Kundens begäran innan ångerfristen har löpt ut och Kunden har godkänt att ångerrätten går förlorad, har Kunden inte rätt att avbeställa den tjänst som baseras på avtalet.

Kunden ansvarar för returkostnaderna för produkterna.

11. Ansvar för fel och garanti

K-Rauta har lagstadgat ansvar för fel i produkter och tjänster som beställts på basis av dessa villkor enligt gällande tillämplig lagstiftning. En såld produkt eller tjänst kan ha en garanti och garantitid enligt dess tillverkares/tjänsteleverantörs villkor.

I händelse av fel ska kunden i första hand kontakta K-Rautas kundtjänst som anges i punkt 3. K-Rauta ska underrättas om felet inom skälig tid efter det att Kunden upptäckte felet eller borde ha upptäckt det. En privatkund kan dock alltid lämna en reklamation inom två månader efter det att Kunden upptäckte felet.

12. Ansvarsbegränsning

K-Rauta ansvarar inte för indirekta skador eller andra följdskador som orsakats Kunden.

När det gäller företagskunder begränsas K-Rautas ansvar för fel och garanti av den garanti som tillverkaren av produkten beviljar, och K-Rauta ansvarar inte för sådana fel som inte omfattas av tillverkarens garanti. När det gäller företagskunder begränsas K-Rautas ansvar under alla omständigheter till värdet av den reklamerade produkten.

De leveranstider som anges till företagskunder är beräknade leveranstider, och K-Rauta ansvarar inte för några indirekta skador eller kostnader som uppstår till följd av att den beräknade leveranstiden eventuellt överskrids.

Dessa villkor begränsar inte K-Rautas ansvar för skador enligt produktansvarslagen, för skador som orsakats genom uppsåt eller grov oaktsamhet, och inte heller sådant ansvar som inte kan uteslutas eller begränsas med stöd av tillämplig tvingande konsumentskyddslagstiftning.

13. Force majeure

K-Rauta ansvarar inte för att en avtalsförpliktelse inte fullgörs eller för att den försenas om detta beror på force majeure (oöverstigligt hinder: t.ex. naturkatastrofer, krig, väpnade konflikter, arbetskonflikter, pandemier, epidemier och myndighetsbestämmelser som t.ex. exportförbud). Force majeure föreligger om underlåtenheten att fullgöra avtalsförpliktelsen beror på omständigheter som anses beror på en orsak utanför K-Rautas kontroll som K-Rauta inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid den tidpunkt när avtalet ingicks och vars uppkomst och följder K-Rauta inte skäligen kunde ha förhindrat.

14. Hävning av avtal

Utöver vad som i övrigt avtalats i dessa villkor har K-Rauta och Kunden rätt att häva avtalet om de villkor för hävning av avtal som fastställs i den tillämpliga lagstiftningen uppfylls.

15. Tillämplig lag

På varje beställning eller köp som görs på basis av dessa villkor tillämpas Finlands lag, med undantag av dess lagvalsregler.

16. Avgörande av meningsskiljaktigheter

Parterna strävar efter att lösa eventuella tvister som uppstår med anledning av dessa villkor i första hand genom förhandlingar sinsemellan, såvida inte någondera parten anser att förhandlingar är uppenbart onödiga. Om Kunden är en företagskund avgörs alla tvister som berör dessa villkor och beställningar eller köp som gjorts på basis av dem, i tingsrätten på K-Rautas hemort. En Kund som är konsument kan även föra tvisten till tingsrätten för avgörande på sin hemort.

Konsumenten kan hänskjuta ärendet till konsumenttvistenämnden (https://www.kuluttajariita.fi/sv/index.html) för avgörande. Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden för behandling ska konsumenten kontakta konsumentrådgivningen (https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/konsumentradgivning/).

Ångerblankett

Blanketten ska fyllas i och återsändas bara om du vill frånträda avtalet.

Till:

Ab K-Lantbrukscentralen Vörå Oy / K-Rauta Vörå

Larvvägen 53, 66600 Vörå

[email protected]

Jag/Vi meddelar härmed att jag/vi frånträder mitt/vårt köpeavtal avseende följande varor / tjänster:

Beställdes den / mottogs den:

Datum för mottagande:

Konsumentens namn / konsumenternas namn:

Konsumentens adress / konsumenternas adress:

Datum och underskrift: